Interview met accountmanager Nathan Fredriks

‘Het is ons doel om MKB-ondernemers verder te helpen, juist ook in deze crisissituatie’
Als accountmanager MKB bij Rabobank IJsseldelta ziet Nathan Fredriks dagelijks welke impact de coronacrisis heeft op het midden- en kleinbedrijf in de regio Zwolle. Hij leeft mee met de ondernemers en is zich ervan bewust dat hij en zijn collega’s de MKB-ondernemers door deze onzekere tijden kunnen en moeten helpen. Door een luisterend oor te bieden, te sparren, mee te denken over oplossingen, eerlijke en realistische feedback te geven, te focussen op zaken waar je als ondernemer wél invloed op hebt én door te benadrukken dat deze crisis ook kansen biedt. ‘Als je nú kritisch naar je onderneming kijkt, ben je straks klaar voor de toekomst.’

‘Deze crisis overvalt ons allemaal en het vervelende is dat je er geen grip op hebt’, aldus Nathan Fredriks (33 jaar), accountmanager MKB bij Rabobank IJsseldelta, man van Janien en vader van zonen Luca en Max. ‘Dat geldt voor mijzelf, mijn vrouw en kinderen, maar zeker ook voor de ongeveer 250 MKB-ondernemers die ik in mijn portefeuille heb zitten, van bakker tot IT’er en van bouwer met 30 medewerkers tot ZZP’er. Als zoon van een ondernemer weet ik maar al te goed met hoeveel bloed, zweet en tranen deze bedrijven zijn opgebouwd. Daarom doet het me pijn als ik zie hoe moeilijk veel ondernemers het nu hebben. Daarnaast merk ik dat ik door deze crisissituatie een gedrevenheid voel om me extra voor “mijn” MKB’ers in te zetten, want als accountmanager voel ik me verantwoordelijk voor deze ondernemers. In goede tijden, maar zeker ook in slechte tijden.’

Hulp in de breedste zin van het woord
‘Die verantwoordelijkheid vertaal ik op dit moment in hulp in de breedste zin van het woord. Zo heb ik in de eerste weken proactief ondernemers gebeld om te vragen hoe het met hen ging en om een luisterend oor te bieden. Zo vlak na de lockdown merkte ik dat veel mensen hoog zaten in hun emoties. Logischerwijs waren veel MKB’ers onzeker over de toekomst van hun bedrijf. Er was ook frustratie, want voor sommige bedrijven zou 2020 juist het jaar worden waarin ze de vruchten zouden gaan plukken van hun jarenlange inspanningen en dat is super jammer. Naast het luisteren, help ik ondernemers om inzicht te krijgen in hun maandelijkse kosten, want inzicht biedt rust. We sparren samen over hoe je er als MKB’er in overleg met je verhuurder, leveranciers of crediteuren voor kunt zorgen dat je op korte termijn niet in liquiditeitsproblemen komt. We hebben het over de regelingen die de overheid voor ondernemers heeft ingesteld en natuurlijk bespreek ik de optie om een financiering bij de bank aan te gaan.’

Lenen is niet altijd de beste optie
‘Bij al deze onderwerpen ben ik eerlijk en realistisch richting de ondernemers. Zo bekijk ik samen met de betreffende ondernemer of een extra financiering vanuit de bank echt de beste optie voor hem is. Ten eerste moet je het geleende bedrag namelijk binnen vier jaar aan de bank terugbetalen. Gaat dat lukken als je bedenkt dat dit jaar qua omzet misschien helemaal wegvalt? Dan heb je nog maar drie jaar over om het geleende bedrag terug te betalen. Is dat echt haalbaar als je bijvoorbeeld 20 duizend euro winst maakt en daar ook van moet leven? Als je dan realistisch bent, is het soms slimmer om gebruik te maken van een overheidsregeling, want bij een bank betaal je rente over een lening.’

Financiering is geen kwestie van gunnen
‘Natuurlijk hoor ik ook de geluiden vanuit het werkveld dat men vindt dat banken zich stroef en niet flexibel opstellen richting het midden- en kleinbedrijf. Dat heeft voor een groot deel te maken met de onzekere situatie waarin we nu zitten. Bovendien wordt van ons verwacht dat we een goede afweging maken en dat we op een verantwoorde manier ondernemers bij-financieren of niet. Dat maakt het lastiger om snel duidelijkheid te geven. Als accountmanager vind ik dat vervelend richting mijn klanten. Voor wat betreft een financiering wil een bank ook in deze bijzondere situatie zeker weten dat een financiering wordt terugbetaald. Als accountmanager kan ik dus geen financiering geven op basis van de gunfactor.’

Gefundeerde beslissing nemen
‘Aan de ene kant wil ik elke MKB’er aan een financiering helpen, maar aan de andere kant moet ik hem soms ook behoeden voor foute keuzes waardoor hij straks misschien zijn zaak moet sluiten. Bij de aanvraag van een financiering hecht ik daarom veel waarde aan het track record van de ondernemer. Hoe heb je het de afgelopen jaren gedaan, heb je een trouwe klantenkring en was je bedrijf gezond voordat de coronacrisis uitbrak? Door kritisch naar de antwoorden te kijken, kan ik een gefundeerde beslissing nemen. Blijkt dat een financiering niet mogelijk is, dan onderbouw ik deze beslissing richting de ondernemer en kijk ik met hem mee naar andere opties om zijn wensen te realiseren.’

De crisis biedt ook kansen
‘Zoals gezegd bevinden we ons in een ongewenste en onzekere situatie, maar het is niet alleen maar kommer en kwel. Ik zie in de praktijk dat de crisis ook kansen biedt. Normaliter ga je als ondernemer niet snel dingen veranderen, omdat je in een flow zit en hopelijk een goed belegde boterham verdient. Maar ik merk dat veel ondernemers door de crisis de tijd hebben en nemen om eens kritisch naar hun eigen onderneming te kijken. Doe je nog wel wat je wilt en waar je goed in bent? Bedien je jouw doelgroep optimaal? Laat je geen kansen liggen? Want je hebt misschien geen invloed op de coronacrisis, maar je kunt er bijvoorbeeld al wel voor zorgen dat jouw onderneming straks klaar is voor de anderhalvemetermaatschappij. Niet voor niets hoor ik de laatste tijd steeds vaker de uitspraak “Never waste a good crisis” van Winston Churchill. Volgens mij zit daar zeker een kern van waarheid in. Want in tijden van crisis doen ondernemers hun naam eer aan. Ze zijn ondernemend en creatief en dat zorgt voor energie en een nieuw toekomstperspectief.’

Samen klaar voor de toekomst
‘Ik weet dat veel MKB-ondernemers op dit moment hoofdzakelijk bezig zijn om te overleven en hun onderneming klaar te maken voor de tijd dat de regels worden versoepeld en er weer meer ruimte is om te ondernemen. Als ik of een van mijn negen collega-accountantmanagers bij Rabobank IJsseldelta daar op een of andere manier bij kunnen helpen, bijvoorbeeld door in gesprek te gaan en te sparren over kansen en mogelijkheden, laat het ons dan weten door ons te mailen via bedrijven.ijsseldelta@rabobank.nl of te bellen via telefoonnummer 038-4287878. Want binnen de bank doen we allemaal ons stinkende best om ondernemers in het midden- en kleinbedrijf verder te helpen, juist ook in deze crisissituatie.’

Deel dit verhaal, kies je platform!
Share